english | |||||||||
Vasco Araùjo Sabine/Brunhilde 2003 |
|||||||||
Oude Stadsfeestzaal | |||||||||
Portugal °1975, Lissabon leeft in Lissabon www.vascoaraujo.org |
Araùjo kickt op de operadiva, de bejubelde zangeres, de heldin met de dramatisch op en neer gaande boezem uit de grote romantische zangspelen. Hij is er zodanig enthousiast over dat hij soms zelf in de huid van het personage kruipt. Hierbij is het hem niet te doen om travestie, maar veeleer wil hij de grens vervagen tussen het mannelijke en het vrouwelijke en meteen ook tussen de dagelijkse banaliteit en de glorie van de gezongen fictie. In Sabine/Brunilde maakt hij expliciet de overgang tussen werkelijkheid en enscenering. Sabine is zielig reëel, Brunilde uitbundig Wagneriaans. Sabine is een Duitse vrouw die in Portugal leeft. Ze ziet haar leven als een snoer van tegenslagen: een slechte verhouding met haar ouders, mislukte liefdes, een teleurstellende echtgenoot, kortom depressieve toestanden. Niets montert haar op behalve operazang, maar ook daarin wordt ze door haar omgeving gedwarsboomd. Toch houdt ze vol. Zingen is voor haar een daad van verzet, een korte vlucht uit de ontgoochelingen, een denkbeeldig tussengebied waar ze zich af en toe terugtrekt en proeft van vrijheid en geluk. Brunilde is het weerspannige godenkind uit de Germaanse sage die Richard Wagner inspireerde tot een vierluik, Der Ring des Nibelungen. In deel 2, Die Walküre, over de negen dochters van Wotan, speelt ze de hoofdrol. Ze overtreedt het verbod van haar vader om een zwangere zus te helpen, wordt door hem gedegradeerd tot gewone sterveling, in slaap gedompeld en gedwongen te trouwen met de eerste de beste man die haar vindt. Sabine wordt één met Brunilde als vrouw die door het lot wordt misdeeld en met de harde aardse werkelijkheid wordt geconfronteerd. In de eerste video Sabine zien we hoe Sabine de moeilijke, veeleisende hoofdaria van Brunilde in Die Walküre probeert onder de knie te krijgen. In de tweede video Brunilde vertelt Sabine haar leven aan een psycholoog, opgedeeld in bedrijven en scènes, als in een Wagner-opera. |