home | KUNSTENAARS FIONA TAN - HANS OP DE BEECK - DE RIJKE / DE ROOIJ - WIM WAUMAN - FRANCISKA LAMBRECHTS / HONORE D'O ORLA BARRY / RUI CHAFES - MESSIEURS DELMOTTE - SVEN AUGUSTIJNEN - ROB JOHANNESMA - ELS DIETVORST JEF GEYS - ELSKE NEUS |
HANS OP DE BEECK ° 1969, Turnhout woont en werkt in Luik Sint-Lukas, Brussel Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam Eerste prijs Jonge Belgische Schilderkunst 2001 Woont en werkt in Brussel en New York Recente solotentoonstellingen
Hans Op de Beeck heeft vooreerst naam gemaakt met maquettes. Bijvoorbeeld van lege, ontmenselijkte landschappen en stadszichten. Daarvoor werd hij enkele jaren geleden bekroond met de Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst. Maar hij legt zich ook al geruime tijd toe op video’s. Ook die ademen veelal een bevreemdende, desolate sfeer. Bovendien zijn ze gestoffeerd met referenties naar de geschiedenis van de teken- en schilderkunst. Als voorbereiding maakt hij trouwens graag een aantal tekeningen. Dat geldt ook voor Situation (2). Tekeningen, maquettes en video’s zijn voor hem verwante expressievormen, ze zijn afkomstig uit hetzelfde beeldenreservoir. Hij kan ze door elkaar heen gebruiken. Aanvankelijk zocht hij in video naar één enkel treffend beeld. Nu waagt hij zich verder en rijgt hij zorgvuldig gecomponeerde beelden aaneen tot een compact verhaal. Daar voegt hij een geluidsband aan toe die aan cinema doet denken, met natuurlijk geluid, muziek en commentaarstem. Situation (2) is een vertelling en visualisering op de rand van realisme en surrealisme. Actueel en toch tijdloos of van alle tijden. Een haveloze jongeman (vluchteling, kraakpandbewoner?) vindt na verwarrende omzwervingen en ontmoetingen beschutting in een kerk. In die grote, barokke ruimte, in het van boven invallende licht ondergaat hij een metamorfose. Het onderwerp legt een verband tussen hedendaagse toestanden en aloude symboliek. Het refereert enerzijds naar de realiteit van asielzoekers en armoede, anderzijds naar de mystiek van erlossing uit het aardse tranendal. Door die twee sferen te combineren en op de spits te drijven wordt het gebeuren stukje bij beetje buiten de tijd en de werkelijkheid getrokken. De video wordt geprojecteerd op de achterwand van een donkere trechter; het licht aan het eind van een tunnel, een overgang van hier naar hierna. Samen met de indrukwekkende marmeren sculpturen en de exalterende schilderijen die overal in de kerk aanwezig zijn, komen de bewegende beelden over als signalen uit een andere wereld. Het gaat om het tweede luik van wat misschien tot een (kleine) reeks kan uitgroeien: Situation. Video die telkens gekoppeld is aan een gegeven ruimte en aan de betekenissen die daardoor worden opgeroepen. Het is een poging om vanuit de details van een welbepaalde situatie uit te breken naar een ‘universele’ dimensie, naar een verhaal dat voor iedereen toegankelijk is. Locatie BEGIJNHOFKERK |
|